DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNO-KOŚCIELNA

Fragment wstępu

Adam Stefan Sapieha, obok wielorakich ról, jakie przyszło mu odegrać w życiu Kościoła i narodu, był nade wszystko katolickim duchownym i zwierzchnikiem jednej z kluczowych w dziejach polskiego Kościoła diecezji. Działalność organizacyjno-kościelna była zatem jego podstawową aktywnością, a w jej zakres wchodziły sprawy administracyjne i finansowo-materialne, kwestie dotyczące duchowieństwa, w tym kształcenie kandydatów do stanu kapłańskiego, organizacja kultu i duszpasterstwa. Pozycja, jaką zajmował w Kościele polskim i powszechnym z racji zasiadania na krakowskiej stolicy biskupiej, jego relacje ze Stolicą Apostolską, kolejnymi prymasami, na forum Episkopatu, także z hierarchami Kościołów katolickich obrządków wschodnich dopełniają obrazu roli jaką odgrywał.

Niemal czterdziestoletni okres pasterzowania w Krakowie, najpierw jako biskup, następnie arcybiskup metropolita krakowski (dok. 29), w końcu jako kardynał (dok. 103), rozpoczął od powołania na wikariusza kapitulnego bp. Anatola Nowaka, wymienianego jako jego kontrkandydata do objęcia ordynariatu (dok. 5). Przewodnią ideę jego pasterzowania trafnie oddają słowa wygłoszone podczas zjazdu biskupów w Gnieźnie w 1928 r.: „Uważam […], że najpilniejszym zadaniem tak całego naszego episkopatu jak poszczególnych księży biskupów jest […] zjednoczyć biskupów z klerem a kler z wiernymi, przywrócić spoistość ciała Chrystusowego, Kościoła świętego” (dok. 42). Myśl ta przyświecała całości podejmowanych przez niego działań. Sapieha jawi się nie tylko jako sprawny administrator, ale i niewątpliwy prekursor, który wdrażał lub próbował wdrażać rozwiązania wyprzedzające jego czasy. Wizja zarządzania diecezją daleko wykraczała poza sprawy bieżące. Choć odwoływał się do tradycji i krytykował modernizm (dok. 3), jednak wychowany w rodzinie o silnych tradycjach patriotycznych i społecznikowskich, był otwarty nie tyle na nowe nurty filozoficzne, co na służbę drugiemu człowiekowi i współczesną, społeczną naukę Kościoła. Dostrzegał potencjał świeckich w życiu Kościoła, widział dla nich miejsce także w obszarze administrowania dobrami kościelnymi (dok. 46).

Stanowisko biskupa krakowskiego niejako z definicji predestynowało piastującego je duchownego do uprzywilejowanej pozycji wśród polskich hierarchów. Niemniej na rolę jaką Adam Stefan Sapieha odgrywał początkowo w Episkopacie galicyjskim, a później polskim, miała wpływ jego osobista charyzma i charakter. W sposób szczególny uwidoczniło się ona w okresie okupacji niemieckiej i latach powojennych.

Spis dokumentów

1. Memoriał ks. Adama Stefana Sapiehy o stanie seminarium duchownego we Lwowie po ustąpieniu ze stanowiska wicerektora, Lwów, październik 1901 r.
2. List ks. Adama Stefana Sapiehy do bp. Edwarda Likowskiego w sprawie języka niemieckiego w nauczaniu dzieci polskich religii w szkołach wielkopolskich z prośbą o wyjaśnienie sytuacji prawnej i faktycznej, Rzym, 13 listopada 1906 r.
3. Uwagi ks. Adama Stefana Sapiehy o encyklice przeciw modernizmowi, Rzym, ok. 1907/1908 r.
4. List gratulacyjny od abp. Andrzeja Szeptyckiego z gratulacjami dla ks. Adama Stefana Sapiehy z powodu nominacji na biskupstwo krakowskie, Lwów, 25 listopada 1911 r.
5. Dekret bp. Adama Stefana Sapiehy powołujący bp. Anatola Nowaka na wikariusza generalnego diecezji krakowskiej, Kraków, 6 marca 1912 r.
6. Zawiadomienie w sprawie terminu jesiennej Konferencji Biskupów w Wiedniu przesłane przez kard. Leona Skrbenský`ego do bp. Adama Stefana Sapiehy, Wiedeń, 2 października 1912 r.
7. Rozporządzenie bp. Adama Stefana Sapiehy w sprawie odmawiania modlitw nakazanych i zaleconych po prywatnej mszy świętej, Kraków, marzec–kwiecień 1912 r.
8. Wezwanie bp. Adama Stefana Sapiehy skierowane do kapłanów w sprawie zbierania składek na budowę kościołów w diecezji krakowskiej, Kraków 31 marca 1913 r.
9. List bp. Adama Stefana Sapiehy do nuncjusza apostolskiego w Austrii bp. Raffaele Scapinelli di Leguigno z zebrania biskupów polskich i ruskich we Lwowie w sprawie projektu reformy wyborczej do Sejmu krajowego, Lwów, 13 kwietnia 1913 r.
10. Wezwanie bp. Adama Stefana Sapiehy skierowane do kapłanów w sprawie datków na budowę pomnika kard. Jana Puzyny, Kraków, 8 września 1913 r.
11. Rozporządzenie bp. Adama Stefana Sapiehy skierowane do kapłanów w sprawie nabożeństw przebłagalnych w związku z wybuchem pierwszej wojny światowej, Kraków, 4 sierpnia 1914 r.
12. List rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. Kazimierza Kostaneckiego do bp. Adama Stefana Sapiehy z podziękowaniem za opiekę nad Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 9 marca 1915 r.
13. List Kazimierza Chłapowskiego i grupy wpływowych katolików z Poznania do bp. Adama Stefana Sapiehy z prośbą o interwencję u Stolicy Apostolskiej w sprawie obsady biskupstwa po śmierci abp. Edwarda Likowskiego, Poznań, 25 lutego1915 r.
14. List bp. Emmericha Bjelika do bp. Adama Stefana Sapiehy w sprawie zwolnienia ze służby wojskowej kandydatów do stanu duchownego z biskupiego konwiktu, Wiedeń, 26 stycznia 1917 r.
15 List bp. Adama Stefana Sapiehy do Dziekanatu Wydziału Teologicznego UJ z negatywną oceną proponowanej reorganizacji studiów teologicznych, Kraków, 2 czerwca 1919 r.
16. Uwagi bp. Adama Stefana Sapiehy na temat sytuacji i organizacji duchowieństwa diecezjalnego, Kraków, 1919 r.
17. List bp. Adama Stefana Sapiehy do abp. Bonaventury Cerretti`ego na temat parcelacji dóbr kościelnych i reformy rolnej oraz stanowiska mons A. Ratti`ego, Kraków, 10 lutego 1920 r.
18. List bp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Henryka Przeździeckiego w sprawie zmian w granicach diecezji i nowego kościelnego podziału administracyjnego, Kraków, 30 maja 1920 r.
19. List pasterski bp. Adama Stefana Sapiehy do duchowieństwa z wezwaniem do udziału i modlitwy w intencji przygotowywanego Synodu diecezjalnego, Kraków, 15 maja 1922 r.
20. Protokół do bp. Adama Stefana Sapiehy z konferencji proboszczów Krakowa w sprawie ujednolicenia zasad postępowania oraz korekty granic parafii skierowany, Kraków, 1922 r.
21. Przemówienie powitalne wygłoszone przez bp. Adama Stefana Sapiehę w katedrze na Wawelu na rozpoczęcie Synodu diecezjalnego, Kraków, 25 października 1923 r.
22. List bp. A. S. Sapiehy do ks. Augusta Hlonda z uwagami na tematy kościelno-organizacyjne przesłany w odpowiedzi na zaproszenie do udziału w zjeździe katolików, 27 sierpnia 1924 r.
23. List bp. Adama Stefana Sapiehy do kard. Edmunda Dalbora z krytycznymi uwagami na temat projektu konkordatu, Kraków, 8 grudnia 1924 r.
24. Wezwanie bp. Adama Stefana Sapiehy skierowane do kapłanów w sprawie poparcia i kolportażu tygodnika „Dzwon Niedzielny”, Kraków, listopad – grudzień 1924 r.
25. List bp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Anatola Nowaka w sprawie konstytucji dla kongregacji braci albertynów wraz z uwagą o konkordacie, Kraków, 13 lutego 1925 r.
26. List bp. Adama Stefana Sapiehy do ks. Augusta Hlonda w sprawie bieżącej wraz ze wzmiankami na temat konkordatu i utworzenia diecezji, Kraków, 20 marca 1925 r.
27. List bp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Augusta Łosińskiego z wezwaniem do jednolitego działania episkopatu wobec rządu w sprawie konkordatu, Kraków, 16 kwietnia 1925 r.
28. Pismo bp. Adama Stefana Sapiehy do Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w sprawie nominacji ks. Aleksandra Wóycickiego na profesora Wydziału Teologicznego UJ niezgodnie z konkordatem, Kraków, 27 listopada 1925 r.
29. Bulla Piusa XI powołująca bp. Adama Stefana Sapiehę na arcybiskupa metropolitę krakowskiego, Rzym, 14 grudnia 1925 r.
30. List bp. Adama Stefana Sapiehy do kard. Aleksandra Kakowskiego w sprawie ingerencji ministerstwa wyznań w kompetencje biskupów poprzez mianowanie profesorów teologii i prefektów niezgodnie z konkordatem, Kraków, 8 stycznia 1926 r.
31. List bp. Adama Stefana Sapiehy do Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z poparciem starań o utworzenie nowych katedr na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w związku z planami usytuowania w Krakowie seminariów diecezji śląskiej i częstochowskiej, Kraków, maj 1926 r.
32. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w sprawie reorganizacji studiów teologicznych w związku z projektem umieszczenia seminariów śląskiego i częstochowskiego w Krakowie, Kraków, maj 1926 r.
33. List abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Augusta Hlonda w związku z nominacją na arcybiskupa gnieźnieńskiego i poznańskiego oraz prymasa Polski, Kraków, 25 czerwca 1926 r.
34. List abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Henryka Przeździeckiego w sprawie pozyskania ogrodu przy budynku seminaryjnym w Krakowie, Kraków, 29 grudnia 1926 r.
35. List abp. Adama Stefana Sapiehy do abp. Augusta Hlonda w sprawie sytuacji prawnej i materialnej Instytutu kościelnego w Rzymie, Kraków, 10 lutego 1927 r.
36. List abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Henryka Przeździeckiego z relacją dotyczącą spraw poruszanych w Stolicy Apostolskiej, Rzym, 13 marca 1927 r.
37. List abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Arkadiusza Lisieckiego w sprawie druku nowego Rytuału dla Polski, Kraków, 2 września 1927 r.
38. List abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Arkadiusza Lisieckiego w sprawie druku nowego Rytuału dla Polski oraz przyjęcia do seminarium kleryka z Francji, Kraków, 9 września 1927 r.
39. Zasady stosunku seminariów śląskiego i częstochowskiego do metropolity krakowskiego i seminarium krakowskiego w związku z ich umieszczeniem na terenie Krakowa, Kraków, marzec 1928 r.
40. Projekt umowy pomiędzy abp. Adamem Stefanem Sapiehą a bp. Arkadiuszem Lisieckim w sprawie Śląskiego Seminarium Duchownego w Krakowie, Kraków, 12 czerwca 1928 r.
41. List abp. Adama Stefana Sapiehy do abp. Augusta Hlonda na temat sytuacji w polskim Instytucie kościelnym w Rzymie po przejęciu opieki nad nim przez Stolicę Apostolską, Kraków, 31 lipca 1928 r.
42. Referat „Dzisiejsze zadania episkopatu i biskupa” wygłoszony przez abp. Adama Stefana Sapiehę podczas zjazdu biskupów w Gnieźnie, Gniezno, 18 września 1928 r.
43. List metropolity lwowskiego obrządku grekokatolickiego abp. Andrzeja Szeptyckiego do abp. Adama Stefana Sapiehy w sprawie wyboru koadiutora dla archidiecezji lwowskiej obrządku grekokatolickiego, Lwów, 15 grudnia 1928 r.
44. Protokół z konferencji proboszczów krakowskich i przełożonych krakowskich zgromadzeń zakonnych pod przewodnictwem abp. Adama Stefana Sapiehy dotyczącej tematyki kazań i nauk oraz spraw organizacyjnych w tym zakresie, Kraków, 19 grudnia 1928 r.
45. Protokół konferencji biskupów obrządku łacińskiego, grekokatolickiego i ormiańskiego dotyczącej propozycji zmian w dekrecie Kongregacji Rozkrzewiania Wiary „Ad graves et diuturnas” (Concordia), Lwów, 25 listopada 1929 r.
46. Projekt abp. Adama Stefana Sapiehy dotyczący powołania rad diecezjalnych i parafialnych do zarządu składkami ofiarowanymi przez wiernych, Kraków, b.d.
47. List abp. Adama Stefana Sapiehy do kard. Augusta Hlonda w sprawie zmian dotyczących źródeł finansowania Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków, 14 kwietnia 1930 r.
48. List abp. Adama Stefana Sapiehy do duchowieństwa archidiecezji krakowskiej w sprawie wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Kraków, 6 listopada 1930 r.
49. List abp. Adama Stefana Sapiehy do duchowieństwa archidiecezji krakowskiej w sprawie funduszu emerytalnego, Kraków, 5 lutego 1931 r.
50. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Henryka Przeździeckiego w sprawie zainaugurowania prac Komisji dla Duchownych w Ogólności i w Szczególności (Commissio pro clericis in genere et in specie) przygotowującej Pierwszy Polski Synod Plenarny, Kraków, 27 października 1931 r.
51. List abp. Adama Stefana Sapiehy do kard. Augusta Hlonda w sprawie planów organizacji Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego w Krakowie, Kraków, 27 października 1931 r.
52. List kard. Augusta Hlonda do abp. Adama Stefana Sapiehy w sprawie rządowego projektu parcelacji ziemi kościelnej, Poznań, 28 listopada 1931 r.
53. Protokół z posiedzenia Komisji dla Duchownych w Ogólności i w Szczególności (Commissio pro clericis in genere et in specie) przygotowującej Pierwszy Polski Synod Plenarny, Kraków, 12 stycznia 1932 r.
54. Pismo bp. Stanisława Adamskiego do abp. Adama Stefana Sapiehy w sprawie zaopatrzenia duszpasterskiego i ewentualnej korekty granic parafii na pograniczu diecezji katowickiej i archidiecezji krakowskiej, 3 lutego 1932 r.
55. Formularz listu abp. Adama Stefana Sapiehy do proboszczów archidiecezji krakowskiej w sprawie opłat na utrzymanie seminarium duchownego, Kraków, 15 października 1932 r.
56. Uwagi do projektu uchwały synodalnej dotyczącej życia duchowieństwa w ramach prac Komisji dla Duchownych w ogólności i w szczególności (Commissio pro clericis in genere et in specie) przygotowującej Pierwszy Polski Synod Plenarny, Kraków, b.d.
57. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do ministra wyznań religijnych i oświecenia publicznego Wacława Jędrzejewicza w sprawie obsadzenia katedr Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 23 lipca 1934 r.
58. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Augustyna Łosińskiego w sprawie przekształcenia dziennika „Głos Narodu” w pismo kościelne, Kraków, 1 grudnia 1934 r.
59. Notatka abp. Adama Stefana Sapiehy z audiencji u papieża Piusa XI, Rzym, 28 marca 1935 r.
60. List abp. Adama Stefana Sapiehy do kard. Augusta Hlonda w sprawie prac Komisji Ogólnej przygotowującej pierwszy synod plenarny w odrodzonej Polsce, Kraków, 8 maja 1935 r.
61. Uwagi abp. Adama Stefana Sapiehy do statutów synodu plenarnego zatwierdzonych podczas Konferencji Plenarnej Episkopatu w Warszawie w dniach 4-6 maja 1935 r., Kraków, 17 czerwca 1935 r.
62. List abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Henryka Przeździeckiego w sprawie przesłania wydrukowanych uchwał Pierwszego Polskiego Synodu Plenarnego, Kraków, 4 października 1937 r.
63. Protokół z posiedzenia biskupów metropolii krakowskiej w sprawie taks za posługi religijne, Kraków, 23 lutego 1938 r.
64. Pierwsza przemowa abp. Adama Stefana Sapiehy podczas Synodu Archidiecezjalnego Krakowskiego przedstawiająca cel zwołania synodu, Kraków, 20 września 1938 r.
65. Druga przemowa abp. Adama Stefana Sapiehy podczas Synodu Archidiecezjalnego Krakowskiego dotycząca życia kapłańskiego, Kraków, 21 września 1938 r.
66. List abp. Adama Stefana Sapiehy do papieża Piusa XII z prośbą o przyjęcie rezygnacji z funkcji ordynariusza archidiecezji krakowskiej, Kraków, 25 marca 1939 r.
67. Wytyczne dla duchowieństwa archidiecezji krakowskiej na wypadek wojny autorstwa abp. Adama Stefana Sapiehy, Kraków, lato 1939 r.
68. List administratora apostolskiego archidiecezji warszawskiej abp. Stanisława Galla do abp. Adama Stefana Sapiehy w sprawie zwołania konferencji biskupów w Generalnym Gubernatorstwie, Warszawa, 14 sierpnia 1940 r.
69. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Czesława Kaczmarka w sprawie kleryków z ziem polskich włączonych do Trzeciej Rzeszy i spod okupacji sowieckiej oraz w sprawie rozwiązania stowarzyszeń w Generalnym Gubernatorstwie, Kraków, 16 sierpnia 1940 r.
70. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do Urzędu Generalnego Gubernatora w sprawie ustanowienia delegata biskupiego dla terenów archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy w związku z odrzuceniem przez władze niemieckie kandydatury ks. Leonarda Prochownika, Kraków, 29 września 1940 r.
71. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do ministra spraw kościelnych Trzeciej Rzeszy Hannsa Kerrla w sprawie ustanowienia delegata biskupiego dla terenów archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy w związku z odrzuceniem przez władze niemieckie kandydatury ks. Leonarda Prochownika, Kraków, 17 października 1940 r.
72. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do Kurii biskupiej w Kielcach w sprawie przydziału mąki na wypiek opłatków liturgicznych, Kraków, 25 października 1940 r.
73. Memoriał przedstawicieli biskupów z terenu Generalnego Gubernatorstwa do władz niemieckich w sprawie zamknięcia diecezjalnych seminariów duchownych, Kraków, listopad 1940 r.
74. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do ministra spraw kościelnych Trzeciej Rzeszy Hannsa Kerrla z kandydaturą bp. Stanisława Rosponda na delegata biskupiego dla terenów archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy, Kraków, 20 listopada 1940 r.
75. Pismo ministra spraw kościelnych Trzeciej Rzeszy Hannsa Kerrla do abp. Adama Stefana Sapiehy z odmową zatwierdzenia kandydata na delegata biskupiego dla terenów archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy, Berlin, 28 stycznia 1941 r.
76. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do ministra spraw kościelnych Trzeciej Rzeszy Hannsa Kerrla z kandydaturą ks. Faustyna Zbaniuszka na delegata biskupiego dla terenów archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy, Kraków, 25 lutego 1941 r.
77. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do rządu Generalnego Gubernatorstwa z prośbą o ponowne rozważenie decyzji o zakazie przyjmowania alumnów do seminariów duchownych, Kraków, 12 lipca 1941 r.
78. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Czesława Kaczmarka z zaproszeniem na spotkanie w celu wypracowania wspólnego stanowiska w sprawach związanych z funkcjonowaniem Kościoła w warunkach okupacyjnych, Kraków, 29 sierpnia 1941 r.
79. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do ministra spraw kościelnych Trzeciej Rzeszy Hannsa Kerrla odpierające zarzuty względem ks. Faustyna Zbaniuszka i z zamiarem wyznaczenia kolejnego kandydata na delegata biskupiego dla terenów archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy, Kraków, 27 września 1941 r.
80. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do ministra spraw kościelnych Trzeciej Rzeszy Hannsa Kerrla z kandydaturą ks. Wiktora Krakora na delegata biskupiego dla terenów archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy, Kraków, 29 września 1941 r.
81. List abp. Adama Stefana Sapiehy do sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej kard. Luigi’go Maglione z prośbą o interwencję w sprawie duszpasterstwa wśród Polaków na terenach archidiecezji włączonych do Trzeciej Rzeszy, Kraków, 1941 r.
82. Pismo ministra spraw kościelnych Trzeciej Rzeszy Hermanna Muhsa do abp. Adama Stefana Sapiehy z odmową zatwierdzenia ks. Wiktora Krakora na delegata biskupiego dla terenów archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy, Berlin, 24 lutego 1942 r.
83. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do ministra spraw kościelnych Trzeciej Rzeszy Hermanna Muhsa odpierające zarzuty względem ks. Wiktora Krakora, kandydata na delegata biskupiego dla terenów archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy, Kraków, 14 marca 1942 r.
84. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do Kurii Biskupiej w Tarnowie w sprawie zakazu przyjmowania nowych kandydatów do seminariów duchownych wydanego przez rząd Generalnego Gubernatorstwa, Kraków, 20 kwietnia 1942 r.
85. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do Kurii diecezjalnej w Siedlcach w sprawie wypracowania wspólnego stanowiska w związku z żądaniami podania taks za posługi duchowe kierowanymi przez rząd Generalnego Gubernatorstwa, Kraków, 21 kwietnia 1942 r.
86. Brudnopis listu abp. Adama Stefana Sapiehy do nuncjusza apostolskiego w Niemczech abp. Cesare Orsenigo w sprawie uwięzienia ks. Stefana Mazanka, kanclerza kurii krakowskiej, Kraków, 27 maja 1942 r.
87. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do gauleitera prowincji Górny Śląsk Fritza Brachta w sprawie napadu na plebanię w Oświęcimiu, Kraków, 27 lipca 1942 r.
88. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do Kurii biskupiej w Siedlcach w sprawie wypracowania wspólnego stanowiska w związku z wprowadzanymi na terenie Generalnego Gubernatorstwa nakazami pracy w niedziele, Kraków, 25 sierpnia 1942 r.
89. List wikariusza parafii w Oświęcimiu ks. Władysława Będka do abp. Adama Stefana Sapiehy z opisem sytuacji na terenie parafii i prośbą o przeniesienie, Oświęcim, 9 września 1942 r.
90. List abp. Adama Stefana Sapiehy do nuncjusza apostolskiego w Niemczech abp. Cesare Orsenigo z prośbą o interwencję u władz Trzeciej Rzeszy w sprawie możliwości odbycia wizytacji kanonicznej na terenach archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy oraz w innych sprawach organizacyjno-kościelnych, Kraków, 10 września 1942 r.
91. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do Kurii biskupiej w Siedlcach z prośbą o przesłanie statystyk dotyczących duchowieństwa z podległej mu diecezji celem przedłożenia Stolicy Apostolskiej, Kraków, 12 lutego 1943 r.
92. List administratora parafii w Oświęcimiu ks. Stanisława Bajera do abp. Adama Stefana Sapiehy z podziękowaniem za jego interwencję u władz niemieckich w sprawie nakazu pracy, Oświęcim, 5 marca 1943 r.
93. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do Instytutu Niemieckich Prac na Wschodzie z informacją o braku możliwości sporządzenia zestawień zleconych przez Instytut, Kraków, 13 marca 1943 r.
94. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do władz Generalnego Gubernatorstwa w sprawie treści kazań, Kraków, 1943 r.
95. Pismo biskupów Generalnego Gubernatorstwa do generalnego gubernatora Hansa Franka z prośbą o zniesienie zakazu przyjmowania kandydatów do seminariów duchownych, Kraków, 8 czerwca 1943 r.
96. List abp. Adama Stefana Sapiehy do sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej kard. Luigi’go Maglione z podziękowaniem dla papieża Piusa XII za przemówienie potępiające zbrodnie dokonane w Polsce i za otrzymane dary, Kraków, 18 czerwca 1943 r.
97. List ks. Leonarda Prochownika do abp. Adama Stefana Sapiehy z informacjami o sytuacji duchowieństwa parafialnego na terenach archidiecezji krakowskiej włączonych do Trzeciej Rzeszy, Wadowice, 20 grudnia 1943 r.
98. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie z prośbą o zezwolenie na przejęcie przez kurię we władanie budynku seminaryjnego zagrabionego w czasie wojny przez władze niemieckie, Kraków, 31 stycznia 1945 r.
99. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Czesława Kaczmarka w sprawie jednolitego postępowania biskupów wobec władz a w szczególności przestrzegania konkordatu i nominacji proboszczów, Kraków, 7 marca 1945 r.
100. List abp. Adama Stefana Sapiehy do bp. Stanisława Adamskiego wraz z odpowiedzią w sprawie wynajmu lub sprzedaży budynku seminarium śląskiego w Krakowie na potrzeby przyszłej politechniki krakowskiej, Kraków, 26 marca 1945 r.
101. Pismo abp. Adama Stefana Sapiehy do Kurii Biskupiej w Kielcach w sprawie kolportażu kwestionariusza opracowanego przez Komisję statystyczną w związku z rejestracją strat poniesionych przez Kościół w czasie wojny, Kraków, 18 maja 1945 r.
102. List bp. Stanisława Adamskiego do abp. Adama Stefana Sapiehy z wyrazami uznania i czci w związku z nominacją kardynalską, Katowice, 26 grudnia 1945 r.
103. List z Sekretariatu Stanu Stolicy Apostolskiej do abp. Adama Stefana Sapiehy z zawiadomieniem o nominacji kardynalskiej, Watykan, 18 lutego 1946 r.
104. Pismo wikariusza generalnego diecezji kieleckiej do kard. Adama Stefana Sapiehy w związku z przyznanymi metropolicie krakowskiemu pełnomocnictwami Stolicy Apostolskiej, Kielce, 2 kwietnia 1946 r.
105. Odezwa kard. Adama Stefana Sapiehy do wiernych Kościoła katolickiego w Polsce z prośbą o wsparcie finansowe naprawy zniszczeń wojennych katedry na Wawelu, Kraków, 19 lutego 1947 r.
106. List bp. Stanisława Adamskiego do kard. Adama Stefana Sapiehy w sprawie uhonorowania bp. Michała Godlewskiego za pracę na rzecz kształcenia duchowieństwa, Katowice, 24 marca 1947 r.
107. Pismo kard. Adama Stefana Sapiehy do bp. Czesława Kaczmarka w sprawie przekazania w jurysdykcję kurii kieleckiej parafii w Racławicach i parafii w Gorenicach, Kraków, 24 lipca 1947 r.
108. Okresowy raport Sekcji V Wydziału V WUBP w Krakowie dla Wydziału V Departamentu V MBP zawierający informację o staraniach kard. Adama Stefana Sapiehy o zwolnienie z obowiązków ordynariusza, Kraków, 3 lutego 1948 r.
109. List kard. Adama Stefana Sapiehy do ks. Antoniego Baraniaka w sprawie pełnomocnictw nadzwyczajnych Stolicy Apostolskiej po śmierci kard. Augusta Hlonda, Kraków, 3 listopada 1948 r.
110. Umowa pomiędzy kard. Adamem Stefanem Sapiehą a o. Jean`em Janssens`em SJ o przekazaniu Papieskiego Kolegium Polskiego w Rzymie w zarząd i administrację Towarzystwa Jezusowego Prowincji Polskich, Rzym, 25 grudnia 1948 r
111. Pismo kard. Adama Stefana Sapiehy do Piusa XII z prośbą o uzupełnienie specjalnych pełnomocnictw udzielonych mu przez Stolicę Apostolską, Kraków, 15 stycznia 1949 r.
112. Pismo kard. Adama Stefana Sapiehy do ks. Konstantego Witaszka w sprawie redukcji zobowiązań mszalnych księży misjonarzy na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez Stolicę Apostolską, Kraków, 24 lutego 1949 r.
113. List Piusa XII do kard. Adama Stefana Sapiehy i biskupów polskich z omówieniem aktualnej sytuacji w Polsce oraz słowami otuchy i prośbą o trwania w zjednoczeniu wokół Sapiehy, Rzym, 25 marca 1949 r.
114. List kard. Adama Stefana Sapiehy do bp. Walentego Dymka z zaproszeniem do aktywnego udziału w staraniach o beatyfikację królowej Jadwigi, Kraków, 12 czerwca 1949 r.
115. Doniesienie agenturalne na temat reakcji kard. Adama Stefana Sapiehy na kontrolę dochodów duchowieństwa wbrew deklaracji władz państwowych o zwolnienia ofiar na Mszę św. z fiskalizmu, Kraków, lipiec 1949 r.
116. Doniesienia agenturalne na temat relacji kard. Adama Stefana Sapiehy z abp. Stefanem Wyszyńskim i współpracownikami oraz zamiaru budowy kościoła na terenie powstającego osiedla robotniczego Nowa Huta, Kraków, październik 1949 r.
117. Doniesienie agenturalne na temat stosunku kard. Adama Stefana Sapiehy do proboszczów niezaangażowanych w obronę i organizację życia duszpasterskiego, Kraków, listopad 1949 r.
118. Oświadczenie kard. Adama Stefana Sapiehy w sprawie zlikwidowanego „Caritas” kościelnego wraz z wytycznymi nieangażowania się duchowieństwa na rzecz powołanej przez władze świeckiej instytucji, Kraków, przed 21 lutego 1950 r.
119. List kard. dama Stefana Sapiehy do abp. Stefana Wyszyńskiego z propozycją odbycia konferencji biskupów w Księżówce w Zakopanem, Kraków, 22 lutego 1950 r.
120. Doniesienia agenturalne na temat zmiany na stanowisku kanclerza kurii krakowskiej oraz stosunku kard. Adama Stefana Sapiehy do kapłanów biorących udział w organizowanych prze władze zjazdach księży, Kraków, luty 1950 r.
121. Memoriał Episkopatu Polski do prezydenta na temat sytuacji Kościoła w Polsce w latach 1945-19 podpisany przez kard. Adama Stefana Sapiehę i abp. Stefana Wyszyńskiego, Jasna Góra, 12 września 1950 r.
122. Informacja Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Krakowie na temat stosunku kard. Adama Stefana Sapieha do tzw. księży patriotów, Kraków, wrzesień 1950 r.
123. Dekret kard. Adama Stefana Sapiehy w sprawie odłączenia dwóch domostw z parafii Gruszów w diecezji krakowskiej i przyłączenia do parafii Krasne w diecezji tarnowskiej, Kraków, 4 grudnia 1950 r.
124. List abp. Stefana Wyszyńskiego do kard. Adama Stefana Sapiehy w sprawie posiedzenia Komisji Głównej Episkopatu Polski oraz wykładów marksizmu i gimnastyki na wydziałach teologicznych i w seminarium duchownym, Warszawa, 21 grudnia 1950 r.
125. List kard. Adama Stefana Sapiehy do Piusa XII z prośbą o wsparcie rozpoczętego procesu i beatyfikację królowej Jadwigi, Kraków, 27 stycznia 1951 r.
126. List abp. Stefana Wyszyńskiego do kard. Adama Stefana Sapiehy zawierający krótkie sprawozdaniem z audiencji u Piusa XII oraz informacje na temat położenia Kościoła w Polsce i wrażeń z pobytu w Rzymie, Rzym, 16 kwietnia 1951 r.
127. List abp. Eugeniusza Baziaka do kard. Adama Stefana Sapiehy opisujący wrażenia z wizytacji parafii dekanatu nowotarskiego na Podhalu, Chochołów, 25 maja 1951 r.
128. List abp. Eugeniusza Baziaka do duchowieństwa archidiecezji krakowskiej z powiadomieniem o śmierci i wezwaniem do modlitwy za duszę śp. kard. Adama Stefana Sapiehy, Kraków, 23 lipca 1951 r.
129. Doniesienie agenturalne na temat wyboru abp. Eugeniusza Baziaka na wikariusza kapitulnego po śmierci kard. Adama Stefana Sapiehy oraz uroczystości pogrzebowych i spekulacji dotyczących następcy ordynariusza krakowskiego, Kraków, sierpień 1951 r.